«Батьки та я - щаслива та дружна, надійна сім`я»
Обладнання. Виставка дитячих малюнків «Моя сім`я», зведена таблиця результатів
попереднього опитування батьків та дітей щодо проведення вільного часу і
спільного відпочинку
(Рекомендовано
проводити в 3- 4 класах протягом навчального року).
Епіграф, записаний на дошці. Мы знаем – время растяжимо.
Оно зависит от того,
Какого рода содержимым
Вы наполняете его …
Н. Заболоцкий
Оно зависит от того,
Какого рода содержимым
Вы наполняете его …
Н. Заболоцкий
Форма проведення. Збори-тренінг.
Хід заняття
І. Організаційний момент. Привітання.
ІІ. Основна частина.
1. Вступне слово вчителя.
- Доброго
дня, шановні батьки! Дякую Вам за те, що знайшли час прийти сьогодні на наші
збори, які ми присвячуємо дуже важливій проблемі спільного відпочинку та
проведення вільного часу разом з дітьми.
Вільний
час … Як часто ми вживаємо ці слова. Мріємо про те, щоб у нас було якомога
більше вільного часу. Досить часто скаржимося на те, що всім нам постійно його
не вистачає.
Вільний
час або дозвілля – це проміжок часу, коли людина не зайнята
сном і обов'язками (роботою,
домашніми справами, навчанням та ін.)
Розрізняють такі
види проведення вільного часу:
·
індивідуальне
споживання культури (читання книг, журналів, газет, слухання радіо, перегляд
телепередач тощо);
·
публічно-видовищне
споживання культури (відвідуваність театрів, кіно, концертів, музеїв,
спортивних видовищ та ін.);
·
спілкування з
членами родини, родичами, сусідами, друзями тощо;
·
фізичні заняття
(ранкова й вечірня гімнастика, заняття в спортивних секціях тощо);
·
розваги
та ігри, які сприяють зняттю розумового і фізичного напруження, створенню
гарного настрою;
·
пасивний
відпочинок (прогулянки, спокій, денний сон та ін.);
·
заняття,
які є явищами антикультури (зловживання алкоголем, хуліганство, наркоманія);
·
безцільне
проведення часу.
Чим більше видів
занять містить структура вільного часу, тим змістовніша і різноманітніша
діяльність людини у вільний час.
2. Проблемні
питання. (На поставлені питання батьки відповідають по черзі).
·
Як ви вважаєте, чи вмієте ви
розподіляти свій вільний час?
·
Як ви думаєте, чи достатньо
вільного часу приділяєте своїй дитині?
3. Слово
вчителя.
Сім'я - це найвагоміший осередок, основа виховання, формування у дитини соціальних рис, моральних цінностей.
Від сімейного виховання залежить, яким цінностям діти надають перевагу, які їхні
захоплення. Тому
переважаюча роль сім'ї у формуванні особистості беззаперечна.
Шалений ритм життя та напружений робочий графік
батьків створили ціле покоління дітей, що страждають від браку уваги. Ми, дорослі,
нічого не шкодуємо для дітей. Ми можемо віддати найсмачніше, одягаємо в усе
найкраще, іграшки купуємо тільки сучасні й дорогі. Але, якщо подивитися на
кількість вільного часу, який ми витрачаємо на наших дітей, то виявиться, що
дуже мало. Дослідники
підрахували, що у родинах, де обоє батьків працюють, дітям приділяється в
середньому 36 хвилин на день. Як проводять вечори більшість
сімей?. Батько надає перевагу перегляду телепередач, мама розмовляє по телефону,
а дитина грає в комп’ютерні ігри або спілкується в соціальних мережах. Таку
картину можна спостерігати в будь-якій оселі. І ні в кого не виникає питання:
«Чому так відбувається?», «Чому своя дитина надає перевагу спілкуванню з
незнайомими в Інтернеті?» А відповідь дуже проста: ми мало проводимо часу з
дітьми.
Відомий педагог, лікар, психолог
та знавець сімейних відносин Бенджамін Спок говорив: «Я давно знаю міцні сім'ї,
де будь-які заняття спортом, туризм або колекціонування платівок, марок, монет,
допомагає зберегти дружбу та взаємовідносини між батьками та дітьми…»
4. Аналіз анкет учнів 4 класу. (Текст анкети у додатку 1)
Шановні
батьки, нещодавно ми разом зі шкільним психологом провели опитування
«Проведення вільного часу дітей і батьків». На запитання «Як ти зазвичай
проводиш свій вільний час?» Із 17 учнів 2 відповіли, що спілкуються з друзями,
3– дивляться телепередачі, 3 допомагають батькам по господарству, 6 написали,
що полюбляють грати в комп’ютер, 3 відповіли, що займаються спортом. На жаль,
ніхто з дітей не написав, що більшість вільного часу проводять у сімейному
колі.
На запитання «Як би ти
хотів/хотіла проводити свій вільний час?» 10 учнів відповіли, що з батьками
(відпочивати на морі, річці, їздити в різні міста, відвідувати музеї, ходити в
театр). 7 учнів надають перевагу спілкуванню з друзями.
Таким чином, проведене
анкетування показало, що більшість дітей надає перевагу відпочинку разом з
батьками. Багато хто з опитуваних із задоволенням відвідували б кінотеатри та
концерти, музеї та виставки, якби була така можливість.
Отже, шановні батьки можна
зробити такі висновки: аби ваші діти росли щасливими, треба створити атмосферу
взаєморозуміння, взаємодопомоги; приділяти більше уваги один одному; більше
пізнавати своїх дітей (цікавитися їхніми захопленнями, інтересами).
5. Створення та розв’язання ситуативних завдань. Робота батьків у групах.
Ситуація
№1. Ваша донька (син) намагається поговорити з батьком про свої проблеми, але
він дивиться футбол і не може відволіктися. Мама в цей час розмовляє по
телефону і теж не реагує на прохання дитини. В результаті дитина залишається
наодинці зі своїми проблемами. Щоб ви порадили таким батькам?
(Обговорення 2-3 хвилини, виступи груп).
Ситуація
№2. На вихідних батьки пообіцяли дитині відвідати зоопарк. Але коли підійшов
час, у батьків з’явилися дуже важливі справи, тому не змогли виконати свою
обіцянку. Поїздку на наступні вихідні знову відклали. Дитина була дуже
засмучена. Як ви оцінюєте дії батьків? Які поради їм можете дати?
(Обговорення
2-3 хвилини, виступи груп).
Ситуація
№3. Андрійко прийшов додому збуджений. Мама готувала обiд і була, як завжди,
зайнята. "Мамо, мене обрали лідером класу. У нашому класі сімнадцять
учнів. Я за них вiдповiдаю ", - заявив син. Однак вона розмову не
пiдтримала, нагадала, що час їсти й вiдправила Андрійка мити руки, а сама тим часом
накрила стiл. Пiд час обiду хлопчик кiлька разiв пробував продовжити своє, але
мати зупиняла: «Не відволiкайся, швидше їж, з повним ротом не розмовляють…».
«Нiчого бiльше не розкажу тобі», — образився Андрійко i пiшов з кухні.
Які б поради ви дали матері
Андрійка?
(Обговорення
2-3 хвилини, виступи груп).
6. Робота з картками «Спільні справи родини».
- А чи добре ви
знаєте інтереси та хобі ваших дітей?
- Заповніть,
будь ласка, запропоновану картку (таблицю), яка розкриє всі «таємнички» щодо
інтересу кожного.
Ваші інтереси, хобі
|
Інтереси вашої дитини
|
Спільні справи
|
- Саме таку
картку заповнювали ваші діти . Співвіднесіть відповіді кожного і ви побачите,
на що варто звернути увагу, яким інтересам варто приділити більше часу, а що
обмежити.
- Порахуйте,
скільки відповідей у вас співпало. Це є той самий показник проведеного
спільного часу. Якщо їх замало – задумайтесь!
7. Створення моделі «Спільний відпочинок з дітьми»
(На дошці розміщено макет сонечка. На промінцях батьки повинні записати
запропоновану форму спільного відпочинку з дітьми).
Отже,
щоб організувати спільний відпочинок, можна використовувати наступні форми:
·
інтелектуальна діяльність (розгадування
кросвордів, ребусів, логічних завдань);
·
творча діяльність (виготовлення
вітальних листівок, аплікацій, предметів інтер’єру з різноманітних матеріалів);
·
трудова діяльність (прибирання
квартири, догляд за кімнатними рослинами, виконання робіт на присадибній
ділянці, благоустрій території подвір я, догляд за домашніми тваринами);
·
спортивна діяльність
(відвідування тренажерного залу, басейну, спортивні заняття на стадіоні,
сімейні прогулянки на лижах, катання на санчатах, сюжетно-рольові ігри та
рухливі ігри).
8. Ознайомлення
та обговорення пам’ятки «Як дозвілля зробити корисним та цікавим?»
Пам`ятка «Як дозвілля зробити корисним і цікавим?»
1. Намагайтеся вільний час частіше проводити разом з дитиною.
2. Напередодні вихідного дня в сімейному колі обговоріть план спільного
відпочинку.
3. Прислухайтеся до бажань дитини. Дайте їй можливість висловити свої
уподобання щодо місця та форми проведення спільного дозвілля.
4. Частіше
розмовляйте з дитиною. Пам'ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй
вас.
5. Проводьте вечори сімейного читання та обговорюйте прочитане.
6. Привчайте дитину працювати разом з вами.
7. Розповідайте частіше про себе, про своє дитинство.
8. Пам’ятайте, що
ігри з дітьми - це чудовий спосіб позбутися стресу та відволіктися від роботи.
9. Проблеми «батьків і дітей» немає
там, де дружать і мають спільні заняття.
ІІІ. Заключне слово вчителя.
- Шановні батьки, завершити
нашу зустріч хочу словами Б.Олійника
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло.
Ми засіваємо життєве поле
І не на день майбутній – на віки!
Між нас не ляжуть вирвами роки,
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нам нічого ділить на спільнім полі.
Б.Олійник
Анкета «Як ти
проводиш свій вільний час?»
1. Що ти любиш
робити у свій вільний час?
2. З ким ти
зазвичай проводиш свій вільний час?
3. Як ти разом
з батьками проводиш вихідні?
4. Як би ти
хотів/хотіла проводити свій вільний час?
5. Чи хотів би
ти проводити більше часу зі своїми батьками?
Немає коментарів:
Дописати коментар