Форма проведення: бесіда з елементами лекції
Задачі: - ознайомитися з способами подолання
конфлікту;
- визначити напрямки роботи
колективу класу в подоланні даної проблеми;
- виробляти в учнів уміння
виходити з конфліктних ситуацій;
ПЛАН
1. Конфлікт
та способи його вирішення.
2. Конфлікти
в нашому класі.
3. Умови
успішного вирішення конфлікту.
4. Розгляд
ситуацій.
5. Різне.
Вступне слово учителя.
Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми — різні. Скільки людей —
стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття,
інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле,
яке називається словом — «людство» — те, що народилися ми із лона матері. І для
кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, — родина,
батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе
це — наша Батьківщина, а у широкому розумінні — Україна.
Але жити на території держави не означає
бути справжнім громадянином. Потрібно дбати про країну, бути свідомим і
активним членом суспільства. А що таке суспільство? Це сукупність людей,
об'єднаних певними стосунками, зв'язками, інтересами. Будь-яку державу
становлять громадяни, будь-яке суспільство — люди. Тому в житті всім нам дуже
важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб бути щасливими та успішно вчитися,
працювати.
— Як ви думаєте, що потрібно для того,
щоб успішно спілкуватися?
— Уявіть собі, що було б, якби ніхто не
дотримувався усталених норм?
— У якому державному документі зібрані
статті про права і обов'язки громадян?
— А де ще ми можемо знайти правила
моралі та етики поведінки людини?
Отже, норми і правила поведінки
встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей
гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
За
вікном двадцять перше століття:
Вік
прогресу, логіки, проблем.
Як
може вижить чоловік,
В
такий космічний, надпотужний вік.
Летить
життя, воно спішить,
Але
крізь призму років і століть
З
тенет людину не пускає
Його
величність — пан-Конфлікт.
Й
від миті, коли Бог задумав світ,
Причиною
всіх бід зробивсь конфлікт.
Пробравсь
спочатку він в Едем,
Створивши
море там проблем:
Адам
і Єва — вигнані із раю.
Неандерталець
мамонта вбива,
Середньовічний
рицар на турнірі
Честь
роду кров'ю омива.
Конфлікти
також є й державні.
Складніший
— внутрішній конфлікт.
І
вірний крок зробити треба,
Щоб
зберегти наш рід від бід.
-
Що таке конфлікт? Як знайти правильний вихід із конфліктних ситуацій?
Цьому ми спробуємо навчитися зараз.
Слово «конфлікт» латинського
походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення
протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку
в спілкуванні, неспівпадання інтересів.
- Як виникає конфлікт?
- Які ознаки конфлікту? (наявність протиріччя;
ненависть до опонента)
Наявність протиріч — невід'ємна частина нашого життя. Всі люди різні,
кожен має свій погляд на певну ситуацію. Отже, конфліктна ситуація має свій
шлях розв'язання.
Ненависть до опонента — це вже проблема.
Проблема самої особистості. І тут уже людині треба над собою працювати або
звернутися за допомогою до практичного психолога, який допоможе знайти вихід зі
складної ситуації.
Виступ психолога.
Учитель із учнями аналізують
стратегії, згадуючи свої конфліктні ситуації і шляхи виходу із них.
Практична вправа «Вихід
з конфлікту»
На плакаті записано прислів’я , які відображають один із способів
виходу з конфлікту. Визначте, якого способу вирішення конфлікту стосується
кожен вислів, і поясніть, чому ви так вважаєте.
Вислів
|
Спосіб вирішення конфлікту
|
Око за око, зуб за зуб
|
Суперництво
|
Краще тихо, аби без лиха
|
Пристосування
|
Моя хата з краю,я нічого не знаю
|
Уникання
|
Хліб-сіль їв, мед-пиво пив, по усах
текло, а в рот не потрапило
|
Компроміс
|
Спершу треба поміркувати, а потім
робити
|
Співпраця
|
Правила безконфліктної
поведінки
·
Не
використовувати конфліктогени
·
Розв’язуйте
спірні питання тут і тепер, не відкладаючи їх.
·
Менше
ображайтеся.
·
Прагніть
адекватно сприймати й усвідомлювати конфлікт.
·
Спілкуйтеся
відкрито
·
Намагайтеся
зрозуміти позицію іншої людини зсередини.
·
Аргументуйте
свої бажання для себе та іншого.
·
Будьте готові
подолати своє самолюбство, визнати свої помилки, вибачитися.
·
Будьте
гнучкими.
5 способів розв’язання конфліктів
1)
«Черепаха»
(ухиляння). «Черепахи» втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникнути
конфлікту. Вони відмовляються від своїх цілей і тримаються осторонь як від суперечливих
питань через які виникає конфлікт, так і від людей, причетних до суперечки.
Вони вважають,що вирішувати конфлікт – річ безнадійна. Їм легше втекти (фізично
чи психологічно) від конфлікту, ніж побачитися з ним.
2)
«Акула» (примус).
«Акули» намагаються переконати опонентів, силоміць примушуючи їх розв’язувати конфлікт.
Для «акул» найголовніше власні цілі, а стосунки з людиною мають для них
другорядне значення. Вони будь-якою ціною готові добитися свого. Їх мало хвилює
те, чи вони комусь подобаються. «Акули» переконані, що конфлікти вирішуються
тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу, шокуючи
суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи чи погрожуючи їм із позицій
сили.
3)
«Плюшевий
ведмедик» (згладжування). Для «ведмедиків» найголовніше – хороші стосунки, а
власні цілі не мають для них великого значення. Вони прагнуть усім подобатися,
щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що конфлікти не можна обговорювати
без шкоди для стосунків. «Ведмедики» бояться завдати болю, образити, зіпсувати
стосунки під час конфлікту. Їх правило: «Я готовий пожертвувати власними
цілями, роби все , що хочеш, аби тільки я тобі подобався».
4)
«Лисиця»
(компроміс). «Лисиці» невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з людьми.
«Лисиці» шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час
конфлікту й переконують іншого поступитися якоюсь частиною своїх цілей. Вони
шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали «золоту середину». Вони
готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною
своїх домагань, так і стосунками.
5)
«Сова»
(переговори). «Сови» дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони
розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв’язувати, й шукають таке
рішення, яке б задовольнило і їх власні цілі, й цілі іншої сторони. «Сови»
сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення
напруження між двома людьми. «Сови» не заспокояться доти, доки не буде знайдено рішення, яке б
задовольнило і їх самих, і іншого.
- Конфлікт розв'язаний. Що робити далі?
По-перше, любити життя. Нехай посмішка повернеться на ваше обличчя. Адже нічого
нема вічного, тому кожен конфлікт має свій фінал, хоча й може здаватися
нескінченним, якщо зневага, зло, грубі слова, жорстокість візьмуть верх над
здоровим глуздом. Пам'ятайте, що крик є одним із найбільш некваліфікованих
варіантів спілкування і розв'язання конфліктних ситуацій. Тому любімо
ближнього, як самого себе, примножуймо добрі справи, даруймо батькам, знайомим,
близьким щирість, привітність, що в свою чергу подарує нам добрий настрій,
злагоду, здоров'я. Не забуваймо, що добрі стосунки завжди базуються на
доброзичливому ставленні один до одного.
Працюйте над собою, самовдосконалюйтеся.
Пам'ятайте, що несподіваний життєвий конфлікт вихована людина розв'яже розумно.
Насолоджуйтесь життям, будьте сильні, не опускайте руки перед труднощами. А
якщо ви потрапите в конфліктну ситуацію, то пам'ятайте, що із погляду вічності
ваш конфлікт не такий уже й страшний. Розумна людина вчиться на своїх помилках,
мудра — на помилках інших. Тож будьте мудрими. Хай у житті вас оточують
цорядні, добрі, виховані люди.
А як висновок із усього сказаного хай
будуть ці правила, які допомагатимуть вам у житті уникати конфліктних ситуацій
або мудро виходити з них.
1. Люби ближнього, як самого себе.
2. Шануй сам себе, шануватимуть і люди
тебе.
3. Люби життя — неоціненний дар Божий.
4. Умій прощати і поважати людину.
5. Будь щедрий на милосердя, співчуття,
розуміння.
Немає коментарів:
Дописати коментар