Мета: Ознайомити дітей з правами та виховувати в них почуття обов’язку, розвивати в учнів відповідальність та навчити цікавитися корисною для них інформацією.
Діти,
темою нашої сьогоднішньої виховної години є: «Права та обов’язки учнів». В наш
час існує таке явище як те, що учні знають свої права, і то лише ті які їм
вигідні такі як захист від будь-яких форм експлуатації, психічного та фізичного
насилля,що порушують права або принижують їх честь. Та можуть зовсім не знати
обов’язків та заборон. Ви вже розпочали вивчати курс правознавства, тому мені
цікаво, а чи знаєте ви свої права, які з них ви можете назвати.(учні
відповідають, вчитель уважно слухає та корегує по неохідності відповіді). Добре
ви знаєте деякі свої права, та я можу доповнити ваші відповіді.
Ось наприклад ви маєте право :
- на вибір форми навчання, факультативів,
спецкурсів, позашкільних та позакласних занять;
- на користування навчально-виробничою,
науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною та лікувально-оздоровчою
базою навчального закладу;
- на доступ до інформації з усіх галузей
знань;
- брати участь у різних видах
науково-практичної діяльності: конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах
тощо;
- брати участь в обговоренні і вносити власні
пропозиції щодо організації навчально-виховного процесу, дозвілля учнів;
- брати участь у добровільних самодіяльних
об’єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами тощо;
- на захист від будь-яких форм експлуатції,
психічного і фізичного насилля, що порушують права або принижують їх честь,
гідність;
- на безпечні і нешкідливі умови навчання,
виховання та праці;
- на відпочинок під час перерв, в неділю,
святкові та канікулярні дні;
- на ввічливе ставлення до себе;
- на вільний вибір школи;
- на відкриту оцінку своїх знань, отримання
об’єктивної оцінки із предметів;
- на завчасне повідомлення про строк
контрольної роботи, вимагати проведення не більше двох контрольних робіт у день
і не більше 5 у тиждень;
- на забезпечення якісним харчуванням;
- висловлювати класному керівнику, директору,
вчителям свої проблеми і отримувати від них допомогу, пояснення, відповіді;
- відкрито висловлювати свою думку стосовно
життя школи, не принижуючи гідності інших;
- на звільнення від уроків згідно заяви
батьків.
(вчитель називає ті права, які не назвали учні
та пояснює їх).
Обов’язки
Ну з правами ми розібрались, а ось чи знаєте
ви свої обов’язки? (учні говорять свої відповіді. Вчитель пояснює та доповнює
їх). Ну все що ви сказали це вірно, але я доповню ваші відповіді. Отже ви
зобов’язані:
- оволодівати знаннями, вміннями, практичними
навичками, підвищувати загальнокультурний рівень;
- дотримуватися вимог статуту, правил
внутрішнього розпорядку;
- бережливо ставитися до державного,
громадського і особистого майна;
- дотримуватися законодавства, моральних,
етичних норм;
- брати посильну участь у різних видах
трудової діяльності,що не заборонені чинним законодавством;
- дотримуватися правил особистої гігієни;
- піклуватися про своє здоров’я і безпеку
свого життя і однокласників;
- дотримуватися чистоти і порядку в приміщенні
та тереторії закладу;
- діяти на благо навчального закладу,
піклуватися про честь і авторитет установи;
- не пропускати уроки, не запізнюватися на
заняття;
- приходити до школи охайним, в шкільній формі
або в одязі ділового стилю;
- акуратно вести щоденник і подавати його за
першою вимогою вчителя;
- бути ввічливим у спілкуванні з учителями, з
повагою ставитися до батьків, проявляти милосердя, турбуватися про молодших;
- у випадку псування майна, приміщення, учень
повинен відшкодувати його або разом з батьками провести ремонт;
- вітатися до працівників та гостей школи.
(вчитель вказує те що не назвали учні,
доповнює їхні відповіді)
Окрім прав та обов’язків ви маєте чіткі заборони:
-допускати прояви грубості. Вульгарності;
-палити у приміщенні і на території
навчального заладу;
-використовувати піротехнічні вироби;
-вживати алкогольні вироби, наркотичні та
токсичні речовини;
-псувати державне, громадське та державне
майно.
(вчитель пояснює кожне твердження, спілкується
з учнями).
Заохочення та
покарання
Кожен учень має якісь досягнення або порушення
тому існує таке поняття як заохочення і покарання учнів.
Учні, які відзначились у навчанні, праці
заохочуються подякою з занесенням до особової справи, Похвальним листом «За
відмінні успіхи у навчанні», Похвальною грамотою «За особисті успіхи у вивченні
окремих предметів», цінними подарунками, туристичними путівками тощо.
По закінченню школи учні, які мають високий
рівень навчальних досягнень, нагороджуються Похвальними грамотами, золотими і
срібними медалями.
За рішенням виконкому для учнів, які мають високий
рівень навчальних досягнень, та переможців олімпіад встановлюються учнівські
стипендії.
У випадку порушення норм поведінки, псування
шкільного майна, навчального обладнання, не виконання внутрішнього розпорядку
школи до учнів можуть застосовуватися такі міри дисциплінарного покарання:
- зауваження вчителя;
- зауваження чи догана директора школи;
- догана директора у присутності всіх учнів;
- направлення подання щодо порушника до
підрозділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх для вирішення питання
про притягнення батьків до адміністративної відповідальності та взяття на
профілактичний облік у встановленому Законодавством порядку;
- клопотання про позбавлення учня статусу
школяра, виключення зі школи.
Рішення про позбавлення статусу школяра
приймається на загальних зборах колективу з урахуванням думки органів
учнівського самоврядування, громадської думки та погодження із відділом у
справах сім’і та молоді.
Учні, які порушили адміністративне право або
вчинили злочин, за поданням правових органів ставляться на облік, як
правопорушники, а в разі притягнення до кримінальної відповідальсті –
виключаючи зі школи.
За
нанесенням умисних матеріальних збитків майну чи обладнанню учнями субсидарну
матеріальну відповідальність несуть батьки або особи, які їх замінюють.
Ви повинні також знати, що ваші права й
обов’язки чітко викладені у законі України «Про освіту». У п.1 статті 51
зазначено, що учні мають гарантоване право на:
• навчання для здобуття певного освітнього та
освітньо-кваліфікаційного рівнів;
• вибір навчального закладу, форми навчання,
освітньо-професійних та індивідуальних програм, позакласних занять;
• одержання направлення на навчання,
стажування до інших навчальних закладів, у тому числі за кордоном;
• користування навчальною, науковою,
виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою базою навчального
закладу;
• доступ до інформації в усіх галузях знань;
• участь у науково-дослідній,
дослідно-конструкторській та інших видах наукової діяльності, конференціях,
олімпіадах, виставках, конкурсах;
• особисту або через своїх представників
участь у громадському самоврядуванні,в обговоренні, вирішенні питань удосконалення
навчально-виховного процесу, науково-дослідної роботи, призначення стипендій,
організації дозвілля, побуту тощо;
• участь в об’єднаннях громадян;
• безпечні й нешкідливі умови навчання та
праці;
• трудову діяльність у встановленому порядку в
позаурочних час;
• захист від будь-яких форм експлуатації,
фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних, які порушують права
або принижують їх честь і гідність.
Відповідно до статті 52 п.1 закону України
«Про освіту» обов’язками учнів є:
• додержання законодавства, моральних, етичних
норм;
• систематичне та глибоке оволодіння знаннями,
практичними навичками, професійною майстерністю, підвищення загального
культурного рівня;
• додержання статуту, правил внутрішнього
розпорядку навчального закладу.
Згідно з п.3 цієї ж статті інші обов’язки
осіб, які навчаються, можуть установлюватися законодавством, положенням про
навчальні заклади та їх статутами.
(вчитель запитує учнів, що нового вони
дізналися).
Висновок:
Отже,
тепер ви добре ознайомилися з правами та обов‘язками. Я дуже сподіваюсь, що ви
будете дотримуватися всього, що почули, що дізналися і не тільки, щоб мати
хорошу характеристику, а в першу чергу, щоб бути людиною та зразковим учнем,
щоб вами пишалися ваші батьки, знайомі та ви самі.
Немає коментарів:
Дописати коментар