Тема: «Світ професій»
Форма
проведення: круглий стіл
Задачі: - ознайомити батьків із різноманітністю
професій;
-
підкреслити
важливість вибору професії для дитини;
-
шляхом анкетування
визначити орієнтовний тип професії для дитини.
ПЛАН
1. Різноманітність професій.
2. Як підібрати для дитини майбутню професію?
3. Анкетування батьків.
4. Обмін думками.
Яка глибока думка закладена в словосполученні «вибір професії», скільки
викликає воно емоцій та сподівань і водночас скільки породжує проблем! Це не
просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, це щаслива або розбита доля,
активне, творче, радісне життя чи байдуже, пасивне існування.
Вже через рік дехто з вас обиратиме собі професію і почне оволодівати
нею.
У Загальній декларації прав людини підкреслюється, що кожна людина має
право на вільний вибір професії.
Права людини, визначені Декларацією, покладені в основу Конституції
України. Так, стаття 43 Конституції України проголошує право кожного на працю,
що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або
на яку добровільно погоджується.
«Як же із тисяч професій обрати ту, яка приносила б найбільшу користь
людям, країні, давала б змогу відчути себе потрібним, повноцінним і задоволеним
своєю працею? Як уникнути помилок і розчарувань у майбутньому, обравши певну
професію?» — такі запитання виникали, мабуть, у вас. Сьогодні ми
спробуємо разом дати на них відповідь.
I
У світі існує безліч професій. Як же
зорієнтуватися серед цієї кількості? Як знайти серед тисяч ту єдину, яка стане
справою всього життя?
Послухайте повідомлення і, можливо, саме ця інформація
допоможе прояснити ситуацію.
Світ
професій дуже великий: їх налічується близько шести тисяч. Існує кілька
класифікацій: за знаряддями праці (ручні, механізовані, автоматизовані,
комп'ютеризовані, функціональні), за метою праці (перетворюючі, гностичні,
винахідницькі), за галузевою ознакою (промислові, будівельні, транспортні,
зв'язку тощо), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних
умовах). Найпоширенішою є класифікація за предметом праці (див. таблицю)
Світ професій – складний та
захоплюючий. Зорієнтуватись в ньому інколи дуже важко. Усім людям властиво планувати своє життя,
вирішувати багато питань, пов’язаних з вибором професії. Знайти свою дорогу в
житті –дуже нелегко. Одні обирають її для себе ще з дитинства, інші все життя
шукають та не знаходять. Одні з юних літ вчаться переборювати труднощі, які
трапляються на шляху до мети, і переборюють їх. Інші , навпаки, всіляко
намагаються оминути ці труднощі. Сьогодні ми живемо в країні, яка відкриває
перед молоддю необмежені можливості для набуття будь-якої професії. А людина, в
свою чергу, може звеличити будь-яку професію, освітлюючи її вогнем своєї
творчості, свого дерзання та майстерності. Не нав’язуйте своїм дітям ту чи іншу
професію, просто дайте їм пораду, підкажіть, допоможіть зорієнтуватися! Залиште
за дітьми право вибору!
Матриця
вибору професій
Сфери
праці
Види праці
|
Людина
|
Інформація
|
Фінанси
|
Техніка
|
Мистецтво
|
Тварини
|
Рослини
|
Продукти
|
Вироби
|
Природні ресурси
|
Управління
(керівництво чиєюсь діяльністю)
|
Менеджер з персоналу Адміністратор
|
Маркетолог Диспетчер Статист
|
Економіст Аудитор Аналітик
|
Технолог Авіади-спетчер
Інженер
|
Режисер Продюсер Диригент
|
Кінолог Зоотехнік Генний інженер
|
Агроном
Фермер Селекціо-нер
|
Товарозна-вець Менеджер з продаж
|
Менеджер з продаж
Логістик Товарозна-
вець
|
Енерге-тик Інженер з кадастру
|
Обслугову-вання (задоволен-ня
чиїхось потреб)
|
Продавець Перукар Офіціант
|
Перекладач Екскурсовод Бібліотекар
|
Бухгалтер Касир Інкасатор
|
Водій
Слюсар
Теле-радіо-майстер
|
Гример Костюмер Перукар
|
Тваринник Птахівник Скотар
|
Овочівник Рільник Садівник
|
Експеди-тор Пакуваль-ник Продавець
|
Продавець Пакуваль-ник Експеди-тор
|
Єгер Лісник Меліора-тор
|
Освіта (виховання і навчання,
формування особистості)
|
Учитель Вихователь Соціаль-ний
педагог
|
Викладач Ведучий теле- і радіо-програм
|
Консультант Викладач економіки
|
Майстер виробничого навчання
|
Хореограф Викладач музики, живопис
|
Дресиру-вальник Кінолог
Жокей
|
Викладач біології
Еколог
|
Майстер вироб-ничого навчання
|
Майстер вироб-ничого навчання
|
Викладач Еколог
|
Оздоро-влення (позбавлення від
хвороб і їх попереджен-ня)
|
Лікар
Медсестра Тренер
|
Рентгенолог Лікар (комп’ютерна
діагностика)
|
Антикризо-вий керівник Страховий агент
|
Майстер автосервісу Фізіотера-певт
|
Пластичний
хірург Косметолог Реставра-тор
|
Ветеринар Лаборант розплід-ника
Зоопси-холог
|
Фітоте-рапевт Гомеопат Травник
|
Дієтолог Космето-лог Санітарний
інспектор
|
Фармацевт Ортопед Протезист
|
Бальнео-лог
Епіде-міолог Лаборант
|
Творчість
(створення оригіналь-них творів
мистецтва)
|
Режисер Артист Музикант
|
Програміст Редактор веб-дизайнер
|
Менеджер по проектах Продюсер
|
Конструктор Дизайнер Художник
|
Художник Письмен-ник Компози-тор
|
Дресирувальник Обслуга
цирку
|
Фіто-дизайнер Озеленю-вач Флоризм
|
Кондитер
Кухар
Кулінар
|
Різьбяр по
дереву Вітражист Скульптор
|
Архітек-тор Майстер-квітникар Декора-тор
|
Сфери праці
Види праці
|
Людина
|
Інформація
|
Фінанси
|
Техніка
|
Мистецтво
|
Тварини
|
Рослини
|
Продукти
|
Вироби
|
Природні ресурси
|
Виробницво (виготов-лення
продукції)
|
Майстер виробни-чого навчання
|
Коректор Журналіст Поліграфіст
|
Економіст Бухгалтер Касир
|
Верстатник Апаратник Машиніст
|
Ювелір
Графік Кераміст
|
Тваринник Птахівник Рибовод
|
Овочівник Квітникар Садівник
|
Технолог Калькуля-тор
Кухар
|
Шваля Коваль Столяр
|
Шахтар Нафтовик Техніки
|
Конструювання
(проекту-вання
деталей і об'єктів)
|
Стиліст Пластичний хірург
|
Картограф Програміст Веб -мастер
|
Плановик Менеджер по проектах
|
Інженер-конструктор Телемайстер
|
Архітектор Дизайнер Режисер
|
Генний інженер Селекціо-нер
|
Селекціо-нер Дизайнер ландшафту
Флоризм
|
Інженер-технолог Кулінар
|
Модельєр Закрійник Взуттяр
|
Дизайнер ланд-шафту Інженер
|
Дослідження (наукове
вивчення чого-небудь або кого-небудь)
|
Психолог Слідчий Лаборант
|
Соціолог Математик . Аналітик
|
Аудитор Економіст Аналітик
|
Випробувач (техніка) Хронометра-жист
|
Мистецтвознавець Критик Журналіст
|
Зоопсихо-лог Орнітолог Іхтіолог
|
Біолог Ботанік Мікробіо-лог
|
Лаборант Дегустатор Санітарний лікар
|
Контролер Лаборант
|
Біолог Метеоро-лог Агроном
|
Захист (охорона від ворожих дій)
|
Міліціонер Військовий Адвокат
|
Арбітр Юрист Патентознавство
|
Інкасатор Охоронець Страховий агент
|
Пожежний Сапер Інженер
|
Постановник трюків Каскадер
|
Єгер Лісничий Інспектор рибнагляду
|
Еколог Мікробіо-лог Міколог
|
Санітарний лікар Лаборант Мікробіо-лог
|
Сторож Інспектор
|
Інженер з ТБ
|
Контроль (перевірка і спостереження)
|
Митник Прокурор Табельник
|
Коректор Системний
програміст
|
Ревізор Податковий
поліцейський
|
Технік-контролер Обхідник ЗД
|
Випускаю-чий редактор Консуль-тант
|
Консуль-тант
Експерт з екстер'єру
|
Селекціо-нер Агроном Лаборант
|
Дегустатор Лаборант Санітарний лікар
|
Оцінювач Контролер ОТК Приймаль-ник
|
Радіолог Ґрунто-знавець Експерт
|
АНКЕТИ ДЛЯ БАТЬКІВ УЧНІВ 7,
9-х КЛАСІВ
Анкета № 1
До якої галузі праці Ваша дитина виявляє зацікавленість?
Які
предмети Ви б хотіли, щоб вона вивчала глибше відповідно до майбутнього вибору
професії і бажань дитини?
Якщо у
Вашої дитини є невдачі у навчанні, то що є причиною цього, на Ваш погляд:
•
складність матеріалу,
•
відсутність здібностей,
•
небажання вчитися,
•
погані взаємини з учителями,
•
погані взаємини з товаришами,
•
інше (вкажіть)?
Як впливає
мікроклімат у класному колективі на успішність
Вашої дитини?
Вашої дитини?
•
Сприяє зростанню інтересу до
навчання;
•
пригнічує бажання вчитися;
•
інше (вкажіть).
Яку участь
Ви взяли б у роботі школи щодо підготовки дитини
до вибору професії?
до вибору професії?
Анкета № 2
П. І. Б. ________________________________________________________________________
Професія:________________________________________________________________________
Клас: ______________
1. Чи вибрав (ла) Ваш син (дочка) навчальний
заклад для продовження освіти (або майбутню професію)?
а) Так;
б) вибрав, але ще вагається;
в) ні;
г) не знаю.
2. Який шлях здобуття освіти Ви рекомендуєте своїй дитині?
а) ПТУ;
б) технікум;
в) навчання в 10— 11 класах
школи;
г) інститут.
3. Чи збігається Ваша рекомендація з думкою
Вашої дитини?
а) Повністю збігається;
а) Повністю збігається;
б) в основному збігається;
в) не збігається;
г) не знаю.
4. Як Ви готуєте свою дитину
до майбутньої трудової діяльності?
а) Розповідаєте про свою професію
і трудові традиції сім'ї;
б) знайомите зі своїм
підприємством;
в) рекомендуєте літературу,
враховуючи інтереси дитини;
г) радите обрати секцію, гурток,
факультатив, курси за вибором;
д) відвідуєте музеї, виставки для
розвитку інтересів;
є) інші форми.
є) інші форми.
5. Яку участь Ви взяли б у роботі школи для
підготовки дітей до вибору професії?
а) Організували б екскурсії на
своє підприємство;
б) виступили б із бесідою,
розповіддю про свою професію;
в) керували б гуртком;
г) організували б
суспільно корисну працю учнів;
д) запросили б до дітей
своїх товаришів по роботі, людей важливих
і цікавих
професій;
є) організували б індивідуальне
шефство, наставництво.
6. Чи займається Ваша дитина з репетитором?
а) Так;
б) ні;
в) важко знайти репетитора;
г) не вважаю за потрібне.
7. Чи достатньо у Вас знань, щоб надати дитині
кваліфіковану допомогу у виборі професії?
а) Так;
б) не вистачає
спеціальних знань і профорієнтації;
в) не вистачає загальних
психолого-педагогічних знань;
г) не замислювався.
8. Як Ви підвищуєте рівень знань і вмінь в
галузі сімейного виховання, профорієнтації?
а) Читаю спеціальні
журнали, відвідую лекції з педагогіки;
б) консультуюсь у педагогів;
в) відвідую батьківські
збори;
г) не займаюся
педагогічною самоосвітою.
5.
Що, на Ваш погляд, необхідно
зробити педагогам і батькам для поліпшення підготовки учнів до майбутньої трудової діяльності?
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ УЧНІВ 9-х КЛАСІВ
Анкета № 3
Шановні батьки!
Ваш(а) син (дочка) закінчує 9-й
клас. Йому (їй) належить прийняти рішення про вибір подальшої дороги здобування
освіти. Для надання кваліфікованої
допомоги в цьому питанні необхідно об'єднати зусилля школи і сім'ї. Відомості,
отримані від Вас, послужать здійсненню цієї мети.
Прізвище, ім'я дитини
____________________________________________________________________
1. Як Ви оцінюєте загальний стан здоров'я
своєї дитини?
а) задовільне;
б) незадовільне.
2. Чи є у дитини хронічні захворювання або особливості
фізичного розвитку, при яких протипоказаний вибір якихось професій?
а) є. Що саме?________________________________________________________
____________________________________________________________________
б) немає.
3. Які шкільні предмети легко даються Вашій дитині
(швидко «схоплює», витрачає мало часу на підготовку і отримує гарні оцінки)?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
4. Назвіть шкільні
предмети, у вивченні яких Ваша дитина зазнає найбільші труднощі.
_________________________________________________
____________________________________________________________________
5. До яких галузей знань у Вашої дитини виявилися
інтереси?
а) фізико-математична
б) соціально-економічна
в) технічна
г) гуманітарна
д) мистецтво
е) інша
область______________________________________________________________
6. Чи є у Вашої
дитини які-небудь позашкільні заняття або захоплення (наприклад, спорт, музика,
шиття, спілкування, комп'ютери, кулінарія, читання)?
7. Яку дорогу здобування освіти Ви рекомендуєте дитині
після 9-го класу?
а) продовжити вчення в 10 класі даної школи;
б) перейти в 10-й клас іншої школи (ліцею, гімназії);
в) поступити в професійно-технічне училище;
г) поступити в технікум (коледж, спеціальне училище).
8. У нашій школі пропонуються
наступні профілі вчення. Який з них Ви рекомендували б своїй дитині?
1) фізико-математичний;
2) природничо-науковий (фізика, хімія);
3) природничо-науковий (біологія, географія);
4) інформаційно-технологічний;
5) соціально-економічний (історія, економіка, право);
6) гуманітарно-філологічний (мови, література, педагогіка);
7) художньо-естетичний;
9. Чому Ви вибираєте саме цей
профіль?
_____________________________________________________________________
Анкета для батьків
„Ким я бачу свою дитину"
Анкета №4
1. Ким ви хочете бачити свою дитину?
Ø На наступний рік після закінчення
школи;
Ø через 5-7 років;
Ø через 20 років.
2. Яку професію вибрала ваша дитина? Чому саме її?
3. Назвіть улюблене заняття, захоплення вашої дитини.
4. Що у своєму сині (дочці) ви відносите до достоїнств?
5. Що у своєму сині (дочці) ви відносите до недоліків?
6. Якщо ваша дитина вже вибрала професію, що найбільше вплинуло на її
вибір:
Ø ваша порада;
Ø рекомендації вчителя;
Ø лікаря;
Ø думка друзів;
Ø заняття в гуртках;
Ø вирішила сама.
7. Чим ви допомагаєте синові (дочці) у виборі професії:
Ø допомагаю в навчанні;
Ø розповідаю про свою професію;
Ø заохочую заняття в гуртках;
Ø навчаю елементам своєї професії;
Ø ніяк не допомагаю;
Ø намагаюсь не заважати;
Ø не знаю, чим допомогти.
8. Як ви ставитесь до виконання сином (дочкою) своїх навчальних і трудових
обов'язків:
Ø не проявляю вимогливості;
Ø не звертаю уваги;
Ø контролюю;
Ø проявляю вимогливість, надаю
необхідну допомогу.
9. Чи задоволені ви успіхами в навчанні вашої дитини:
Ø у цілому задоволений;
Ø мені однаково, як вона вчиться;
Ø могла би вчитися краще;
Ø повністю задоволений.
Немає коментарів:
Дописати коментар